Kurzsam and fulger

Christian Wallumrød Ensamble
KURZSAM AND FULGER

Christian Wallumrød to czołowy norweski muzyk jazzowy, pianista i kompozytor. Jego muzyka wymyka się szufladkom klasyfikacji i podziałów, jest bowiem na wskroś wielowątkowa. Zainteresowania tego nietuzinkowego twórcy oscylują między fiord jazzem*, muzyką współczesną i barokiem, co jednak zaskakujące, Wallumrød łączy to wszystkie wątki w jeden muzyczny amalgamat, a jego wyobraźnia wydaje się nie mieć ograniczeń. Z kilku jego albumów, które posiadam, ten wydaje się być wyjątkowy. Jego wyjątkowość nie kończy się na fakcie, iż nie jest on wydany pod egidą monachijskiej ECM, oraz na tym, iż posiadam jego winylową edycję – zresztą świetnie wytłoczoną i zmasterowaną. Ta wyjątkowość zawiera się w samej muzyce, którą album ten przynosi, oraz w kompozycjach, które jak to często u niego, oscylują wokół mikroskalowych gestów i zabawy brzmieniem rodem z muzyki współczesnej.



Poszczególne utwory ukazują zainteresowania norwega w niezwykle przystępny sposób, nie jest to jednak sampler złożony wyłącznie z pustych gestów, a pełnowartościowa i oryginalna propozycja muzyczna. Już pierwszy utwór wciąga nas swoją urokliwą motoryką i minimalną treścią w coś, co mogłoby kojarzyć się z transem, gdyby nie fakt z ilu mikro strumieni składa się ten utwór drogi. Poszczególne instrumenty łączą się w nim w spójne brzmienie i wymaga nie lada uwagi śledzenie tej gry brzmień i kolorów. Trąbka, wiolonczela, klarnet i harmonium wydają się tworzyć jedną zlaną masę, ale w rzeczywistości tętnią dialogami mikroskalowej dynamiki.

Świetna realizacja, mistrzowska tak od strony muzycznej, jak i edycyjnej, namacalna wręcz holograficzność i lokalizacja poszczególnych instrumentów, dostarczają czegoś, czego nie sposób znaleźć nigdzie indziej. To muzyka, która się nie narzuca, która nie chce za wszelką cenę się nam przypodobać, która nie zamierza nas jednak uśpić i otępić swoim kamuflowanym przypudrowaniem. To dźwięki, które domagają się naszej uważności i niechętnie dają się spychać do roli background music. To dźwięki, które na swój przewrotny sposób pokazują kierunek w jakim mogłaby zmierzać muzyka, gdybyśmy nie używali jej wyłącznie do zaspokajania naszych oczekiwań i przyzwyczajeń.


Eivind Lønning – trumpet
Espen Reinertsen – saxophone
Tove Törngren – cello
Per Oddvar Johansen – drums and vibraphone
Christian Wallumrød – piano and harmonium

Record label: HUBRO MUSIC [HUBROLP3573]



© Audio Idiom